Viime torstaina oli ensimmäinen torstaitori. Juhlistimme samalla kaupungin 373 vuotista taipaletta syömällä makoista kaupungin tarjoamaa ja molempien vanhempainyhdistysten esille laittamaa ja tarjoilemaa pullaa. Kiitos avusta sekä Ojoisten- että Normaalikoulun vanhempainyhdistyksille!

Olin erittäin tyytyväinen torstaitorin keskusteluihin. Erinomaisia kysymyksiä, huolenilmauksia sekä uusia ehdotuksia tuli kahden tunnin ajan. Uskon, että me kaikki paikallaolijat valistuimme lisää Seminaarin koulun asioista ja suunnitelmista. Kiitos teille n. 40 hengelle, jotka olitte paikalla! Tämä lienee hyvä tapa saavuttaa molemmin puoleinen luottamus asioiden edistymisen suhteen. Odotan jo innolla seuraavaa torstaitoria, joka on 23.2. klo 18 OKL:n keltaisessa vanhassa rakennuksessa, 3:ssa kerroksessa.
Viime tekstissäni lupasin vastata niihin lukuisiin kommentteihin, joita oli kirjoitettu suunnitelmamme painoitusluokista – tekstin jälkeen. Kommentteja oli niin paljon, että omistan tämän tekstin vain kysymyksiin ja kommentteihin vastaamiselle. Valitsin ”otteita” kysymyksistänne ja kommenteistanne.
Kommentti tai kysymys kursiivilla, vastaukseni sen jälkeen:
-       Miten Ojoisille jäävien 1.-2. lk:n oppilaat "sulautetaan" kolmannelle siirryttäessä Seminaarin kouluun ja oppilaisiin, ettei kahtia jakoa tapahdu? Tuleeko heille toimintaa tai tunteja "isolle koululle" vai ovatko he vain vierailevia tähtiä joulu- ja kevätjuhlissa?
Sulautumisen helpottamiseksi löytyy varmasti keinoja. Vierailut, tapahtumat, ystävyysluokat ja niiden yhteistyö yms. näin nopeasti ajatellen varmasti tasoittavat tietä. Toimintaa Seminaarin koululle varmasti järjestetään, mutta oppitunnit tapahtuvat omassa Ojoisten yksikössä. Joulujuhla-asioita emme vielä ole pohtineet.
- Minua jäi mietityttämään eilisen Torstaitorin jälkeenrehtorin sanat, ettei kouluun palkata aineenopettajia. Toivottavasti asia ei ole näin, kuka antaa lapsille esim. kieltenopetusta?
Kieltenopetusta antavat jatkossakin kielten aineenopettajat. Muut opetustehtävät hoituvat luokanopettajien ja erityisluokanopettajien toimesta.
-       Näyttää siltä, että Ojoisten ekaluokkalaiset aloittavat ensi syksynä Normaalikoulussa. Tarkoitus on käsittääkseni, että samat koululaiset palaavat takaisin Ojoisille silloin kun uusi rakennus valmistuu, eli kun he menisivät tokalle luokalle. Tokan luokan jälkeen he tulisivat kolmannelle luokalle taas Normaalikouluun. Tämä edestakaisin muuttaminen tuntuu kohtuuttomalta pienen koululaisen näkökulmasta. Juuri kun hän on sopeutunut suurkouluun vuoden jälkeen, hänet siirretään seuraavaksi vuodeksi pienempään kouluun Ojoisille - ja sitten viskataan taas vuoden päästä takaisin sinne suurempaan.
Tämä on totta. Uudisrakennuksen rakennusvaihe aiheuttaa em. harmia koululaisille. Torstaitorillakin tätä pohdittiin varsin pitkään. Tätä problematiikkaa haluan vielä pohtia ja jutella asiasta myös tilaajan sekä muiden asiasta päättävien virkamiesten kanssa. Palaan asiaan myöhemmin. Upeaa oli se, että nykyisten Ojoisten ekaluokkalaisten sekä tulevien ekojen huoltajat ovat päättäneet pitää oman palaverin, jossa he pohtivat kuinka koulumatkan saisi sujumaan mahdollisimman hyvin. Hienoa, yhteistyöllä moni asia ratkeaa ja helpottuu!
-       Mietityttää, mikä tulee olemaan esim. 1-luokkien ryhmäkoko? Toivoisin, että ryhmien koot pyrittäisiin pitämään inhimillisinä (noin 20 oppilasta?) ja huomioitaisiin se, että jo kouluun siirtymä ja varsinkin suurkouluun, on jo sinällään valtavan iso muutos
1. luokkien maksimioppilasmäärä on 24 oppilasta. Uskon, että painotusaineiden musiikki, kuvataide ja englanti tarjonta lisää ekaluokkalaisten määrää Seminaarin koulussa. Saattaa käydä niin, että painotusluokat ovat maksimikokoisia ja muissa sitten vähemmän. Jää nähtäväksi paljonko oppilaita tulee.
-  Liikennejärjestelyt ovat olleet mullin mallin jo monet vuodet, vaikka Norssi on ollutkin melko pieni koulu. Kadut ovat ahtaat, eikä parkkipaikalle mahdu ajamaan kuin opettajat. Miten olisi, jos urheilukentän Erottajankadun puoleisen pään aitaa siirrettäisiin 30 metriä pihaan päin ja alueesta tehtäisiin oppilaiden "pudotuspaikka". Vanhemmilla ei olisi tällöin tarvetta ajaa aivan koulun ovien eteen ja lapset pääsisivät turvallisesti suoraan koulun pihaan.
Saamani tiedon mukaan Normaalikoululla ei ole tällä hetkellä mitenkään ohjattu jättämään lapsia esim. tiettyyn paikkaan. Liikenne on myös siksi ”villiä”. Lasten jättöpaikalle pitää olla selkeä paikka, kuten myös taksiliikenteelle. Teemme tähän asiaan pohjasuunnitelman, jonka sitten esitän teille. Yllä oleva ehdotus kentän Erottajankadun puoleisen pään ottaminen ”pudotuspaikaksi” on aivan loistava! Tästä voisi löytyä yksi vastaus ongelmaan. Palataan tähänkin asiaan myöhemmin.
- Liikennejärjestelyiden osalta mietin sitäkin, millainen kaavoitus on tehty metsikköalueelle, joka jää OKL:n Ojoisten puolen päätyyn. Olisiko sitä mahdollista tahi järkevää suunnitella turvaamaan liikennettä?

Hyvä ajatus, pitää tutkia.
-       Itse hämmästelen sitä, että paljon näillä blogeilla puhutaan, siitä mitä kaikkea "hienoa, uutta ja erilaista" koulussa onkaan, mutta mikään instanssi ei ole antanut senttiäkään rahaa koko hankkeeseen.
Eikö tärkeintä olisi nyt saada ensin koko homma ensin jonkinlaiseen järjestykseen. Eli ensin uuden koulun perustamispäätös, sitten tietoon oppilasmäärä/luokkamäärä,tarvittavat rahat kaupungilta, sitten opettajien rekry ja lopuksi se kaikki muu tarpeellinen koulunkäyntiin liityvä
( luokkajako, oppilashuolto, liikenne jne)
KUN NÄMÄ KAIKKI ON VALMIINA, voidaan alkaa keskustella painotuksista, yhteistyökuvioista jne,
Kiirettä vaan taitaa tulla, kun tietääkseni edes uutta kouluakaan ei ole vielä edes perustettu.....
Rahat koulun toimintaan ovat käyttösuunnitelmassa olemassa, kuten myös rahat kalustohankintoihin. Ei kannata siitä huolta kantaa. Suunnittelu on hyvässä käynnissä, saatamme jopa onnistua!
-       Mikä on eritysiopettajien määrä tämän kokoisessa koulussa mikä on nyt tulossa? Nyt ainakin Normaalioulussa erityisopettajia on tarvittu ja heidän avulla ollaan saatu heti apua oppimiseen kun siihen on tullut vaikeus.
Laaja-alaisia erityisopettajia palkataan yksi lisää, eli sitten heitä on kaksi.
-       Onkohan vielä ehditty yhtään miettiä sitä, miten oppilaat jatkavat seminaarin koululta eteenpäin? Samalla luokalla olleet kuutoset varmaan haluavat jatkaa samalla yläkoululla kaverinsa kanssa. Miten oppilaat jakaantuvat yläkouluihin jatkossa? Lyseossa vai Kaurialan yläkoulussa? Kauriala on täysi jo nyt.
Oppilaiden jatkaminen 6. luokalta eteenpäin on opetuspalveluiden hallinnon ja tilaajan asia. Odotan itsekin mielenkiinnolla, mihin päädytään.
- Muutama vuosi sitten Ahveniston yläkoulun oppilaita kuljetettiin linja-autolla koulun ja HLTI:n välillä. Matkaa oli kilsa-pari. Busseja kulki tiuhaan monta kertaa päivässä. Tilanne oli toki eri, mutta voisiko Ojoisten pikkuoppilaille miettiä jonkinlaista vastaavaa Ojoinen-Seminaari-reittiä aamulla ja iltapäivällä?
Mielenkiintoinen ja ehdottomasti selvittämisen arvoinen idea ! Tästä puhuimme myös torstaitorilla. Selvitetään…
- Yleisesti blogiin kommentoinnista: minusta on hirmu ihailtavaa kirjoittaa kommentteja omalla nimellä, omista mielipiteistä = reilu peli.
Vaikeaa olla eri mieltä…
Kiitos aktiivisuudestanne!