Rakentaessamme Seminaarin koulua on apulaisrehtorin valinta yksi keskeisimmistä ja tärkeimmistä yksittäisistä päätöksistä. Hakijoita oli paljon, 20. Heistä valitsin haastatteluun 7. Apuna haastatteluissa ja päätöksenteossa oli koulumme vararehtori Kirsi Närepalo-Lahtinen ja luokanopettaja Heini Koivuniemi. Haastattelujen kuluessa huomasimme, että haastateltavien taso on erittäin korkea. Olimme hyvin valmistautuneita; ennakkotehtäviä oli haastateltaville annettu kaksi kpl. Toinen liittyi koulun tiimiorganisaation suunnittelemiseen ja toinen kansainvälisyyden edistämiseen ja suunnitteluun. Ennakkotehtävät toimivat hyvin. Saimme hyvää tietoa ehdokkaiden suunnittelu- ja asioiden esittämiskyvystä ja toki hyviä ideoita. Kansainvälisyysennakkotehtävän jälkeen tarkistimme kielitaidon. Kyselimme asioita englanniksi. Lähtökohtaisesti olimme sitä mieltä, että tulevan apulaisrehtorin tulee osata kohtuullisen hyvin vähintään englantia.
Haastattelujen päätyttyä huomasin olevani positiivisesti vaikeassa tilanteessa. Monta hyvää ehdokasta, kuka sopisi pestiin parhaiten? Pohdin asiaa monta päivää ja tarkastelin asiaa monelta kantilta. Lopulta pääsin ratkaisuun; apulaisrehtorin nimi on Joni Tikkala. Hän vakuutti osaamisellaan, asenteellaan ja monipuolisella kokemuksellaan. Hänellä on laaja kokemus myös kansainvälistä tehtävistä kriisinhallinnan puolelta.
Ensi viikolla pidämme ensimmäisen palaverimme. Luomme yhteisymmärryksen rehtorin tehtäväkentästä hänen osaltaan ja luomme suuntaviivat yhteistyöllemme. Odotan häneltä vahvaa työ- ja kehittämispanosta ja sen tulemme varmasti myös saamaan. Hän aloittaa virassaan todennäköisesti pääsiäisen jälkeen, 10.4.
 
Seuraava iso rekrytointityö on luokanopettajan virkojen täyttäminen. Olen kutsunut 78 luokanopettajaa haastatteluun viikoille 10 ja 11. Siitä ryhmästämme löydämme varmasti 15 loistavaa opettajaa.
Laaja-alaisen erityisopettajan haastattelukutsut ovat myös lähetetty. Ne haastattelut tapahtuvat 14.3.
Sitten puuttuu vielä luokanopettajien määräaikaiset virat 3 kpl, luokanopettajan virka (mamu-opetus) 1 kpl ja erityisluokanopettajan virka (autismiopetus). Niistä myöhemmin lisää.
 
--------------------
Ojoisten koulun oppilaskunta kävi jo tutustumassa tulevaan koulukiinteistöön ja tuleviin koulukavereihin. Normaalikoulun oppilasneuvosto kutsui oppilaamme kylään ja delegaatiomme lähti innokkaasti tutustumismatkalle. Päivän oli suunnitellut ansiokkaasti Normaalikoulun oppilasneuvoston ohjaava opettaja Mikko Horila. Mikolle ja meidän ohjaavalle opettajalle Heini Koivuniemelle suuret kiitokset hyvin sujuneesta ja tärkeästä päivästä! Tässä ote Heinin Wilma-viestistä henkilökunnallemme:
 
”Meillä oli erittäin onnistunut vierailu tänään Normaalikoululle. Ensimmäiset kommentit oppilailta olivat: "Ihanan iso ja kaunis piha!" "Ihanat ikkunat, kumpa meidän luokka olisi tuolla korkealla" "Ihanat käytävät; siis täällä on niin ihanaa että onko tää edes koulu" (tässä kohtaa repesin nauruun)
Tutustuimme Normiksen oppilasneuvostoon ja sen vetäjään Horilan Mikkoon. Mikko oli jakanut oppilaat etukäteen viiteen ryhmään. Ryhmissä oli sekä Ojon että Normiksen oppilaita. He kiersivät kaikki kolme rakennusta sekä välitunnin aikana heille kerrottiin ja näytettiin välituntialue.
Lopuksi vastasimme niin hyvin kuin osasimme oppilaiden kysymyksiin. Niitä tuli paljon ja ne olivat kaikkea taivaan ja maan väliltä, kuten "Tuleeko uuteen kouluun naulakkopoliisit?" "Keitä ne uudet opet ovat?" "Jos koulu alkaa kympiltä, niin alkaako se tasan kympiltä?" jne jne.
Kävellessä takaisin kyselin vielä kommentteja uudesta koulusta. Yksi parhaista oli "Siellä oli TOSI paljon rappuja".
100% oppilaskunnasta piti uudesta koulusta.”
 
Normaalikoulun oppilasneuvosto on saanut jo vastavierailukutsun. He tulevat tutustumaan meidän oppilaisiin ja nykyiseen kouluumme sekä erityisesti pienluokkiimme. On tärkeää, että Normiksen oppilaat saavat positiivisen kuvan pienluokistamme ja varsinkin niiden oppilaista. Normikseen arkeen ei ole kuulunut pienluokkien oppilaita, joten tutustuminen on ensiarvoisen tärkeää.